Advocaat weigert te pleiten met mondmasker

09-09-2020 09:12

Advocaat Dimitri Vantomme weigerde in de rechtbank van Ieper om zijn cliënt te verdedigen met een mondmasker. “Ik word gehinderd door het mondmasker. Ik zou graag in alle expressie pleiten, dat is een grondrecht”, aldus de raadsman.

 

“Ik heb een uitgebreid pleidooi van vijf bladzijden voorbereid, de rechtbank kan niet verwachten dat een advocaat pleit zonder mondmasker. Bij andere rechtbanken kreeg ik daarvoor de toestemming.”

 

“U staat in mijn rechtbank en de wet zegt dat u een mondmasker moet dragen”, aldus de rechter. “U mag het mondmasker alleen afzetten als u een medisch attest kan voorleggen. Anders moet ik dit overmaken aan het Openbaar Ministerie.” De zaak werd daarna tot 7 december uitgesteld .

 

Vantomme verdedigt een van de twee huurders van een villa in het West-Vlaamse Boezinge die meermaals overlast veroorzaakten in hun buurt en terechtstaan voor het gewapend bedreigen én bijten van politie-inspecteurs.

 

Bron : Nieuwsblad.BE

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200907_93974630