Autoriteit Consument & Markt (ACM)publiceert gedragsonderzoek naar CO2-compensatie bij aankoop vliegtickets

14-10-2022 09:32

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft laten onderzoeken in hoeverre consumenten de claims over CO2-compensatie bij aankoop van een vliegticket begrijpen.

 

Kantar heeft in opdracht van de ACM onderzoek gedaan naar hoe consumenten CO2-compensatie claims begrijpen, wat consumenten van CO2-compensatie claims vinden, welke informatie consumenten hierbij belangrijk vinden en welke invloed extra informatie over CO2-compensatie claims heeft op de aankoopbeslissing van consumenten.

 

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek naar de waardering van CO2-claims bij de aankoop van vliegtickets zijn:

 

Termen zoals ‘CO2-neutraal’ worden slecht begrepen.

Minder dan de helft van de consumenten ziet verschil tussen CO2-reductie en CO2-compensatie.

Consumenten hebben weinig vertrouwen in CO2-compensatieclaims en denken dat onafhankelijke certificaten het vertrouwen zouden vergroten.

Consumenten vinden duidelijke uitleg van CO2-compensatieclaims belangrijk. Meer, betere en duidelijkere informatie zal hen helpen in beter begrip van CO2-compensatieclaims. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat extra informatie niet altijd leidt tot een andere aankoopbeslissing.

Vier op de tien consumenten vindt het belangrijk dat een vorm van CO2-compensatie wordt geboden, maar in de praktijk is de prijs het belangrijkste aspect bij de aankoop van een vliegticket.

 

Bron : ACM:NL

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-publiceert-gedragsonderzoek-naar-co2-compensatie-bij-aankoop-vliegtickets?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email