Beantwoording Tweede-Kamervragen over het vermoeden van lekken en illegaal verhandelen van persoonsgegevens uit het kentekenregister

20-08-2019 09:16

Antwoorden op de vragen van het lid Stoffer (SGP) over het lekken en

illegaal verhandelen van persoonsgegevens uit het kentekenregister

(ingezonden 24 juli 2019)

 

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht dat vertrouwelijke persoonsgegevens uit

het kentekenregister illegaal verhandeld worden?1

 

Antwoord 1

Ja.

 

Vraag 2

Hoe waardeert u het feit dat dit heeft kunnen gebeuren ondanks de aanscherping

van de privacyregels?

 

Antwoord 2

Ondanks dat nog niet is vastgesteld dat er daadwerkelijk persoonsgegevens

rechtstreeks uit het kentekenregister illegaal worden verhandeld neem ik de

berichtgeving, net als de RDW, zeer serieus. De RDW heeft aangifte gedaan bij de

politie die samen met de RDW (en het Landelijk Informatiecentrum

Voertuigcriminaliteit (LIV)) een onderzoek naar een mogelijk datalek is gestart. De

politie leidt dit onderzoek dat in volle gang is. Daarnaast is de Autoriteit

Persoonsgegevens uiteraard op de hoogte gesteld.

 

Vraag 3

Kunt u een volledige lijst geven van instanties en personen die toegang hebben tot

deze persoonsgegevens?

Antwoord 3

De RDW verstrekt gegevens uit het kentekenregister aan overheidsorganen voor

de uitvoering van hun publieke taken. Het register is een basisregistratie en moet

daarom door overheden voor wat betreft de authentieke gegevens verplicht

geraadpleegd worden. De kaders voor de gegevensverstrekking en het gebruik

liggen vast in de wegenverkeerswetgeving en in algemene wetgeving zoals de

Algemene wet bestuursrecht, de Wet openbaarheid van bestuur en de Algemene

verordening gegevensbescherming. Voor de verstrekking moet onderscheid

worden gemaakt tussen overheidsorganen en aangewezen personen of

organisaties met een publieke taak enerzijds en beroepsbeoefenaren anderzijds.

Voor wat betreft overheidsorganen als bedoeld in artikel 41a, eerste lid, onderdeel

a, van de Wegenverkeerswet 1994, zoals de politie, het Centraal Justitieel Incasso

Bureau, de Belastingdienst en gemeenten respectievelijk aangewezen personen of

instanties die publieke taken uitvoeren als bedoeld in artikel 41a, tweede lid, van

de Wegenverkeerswet 1994, zoals curatoren en bewindvoerders gaat de RDW

voorafgaande aan de verstrekking na of er inderdaad sprake is van een

overheidsorgaan of een aangewezen persoon of instantie. Na de

gegevensverstrekking houdt de RDW geen toezicht op het gebruik van de

gegevens. Het overheidsorgaan of de aangewezen persoon of instantie met een

publieke taak is zelf verantwoordelijk voor het juiste gebruik.

Ten aanzien van verstrekkingen aan beroepsbeoefenaren is in de

Wegenverkeerswet 1994 vastgelegd aan welke beroepsbeoefenaren en voor welk

doel de RDW persoonsgegevens mag verstrekken. Het gaat dan om door de

Minister van IenW aangewezen beroepsbeoefenaren, zoals verzekeraars voor

schadeafwikkeling, advocaten voor het voeren van gerechtelijke procedures en

auto-importeurs alleen voor de uitvoering van terugroepacties. De RDW houdt

toezicht op deze doelbinding. Deze organisaties moeten zelf in het kader van de

Algemene verordening gegevensbescherming passende technische en

organisatorische maatregelen treffen om de verkregen persoonsgegevens te

beschermen. In het jaarverslag van de RDW is de lijst opgenomen van het aantal

informatieverstrekkingen onderverdeeld naar categorie.2 Verstrekking kan

daarnaast ook onder bepaalde voorwaarden plaatsvinden aan buitenlandse

autoriteiten en internationale organisaties. Dan gaat het onder meer om met de

registratie van voertuigen belaste autoriteiten en autoriteiten die zijn belast met

de handhaving van verkeersregels en de opsporing van verkeersovertredingen.

 

Vraag 4

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

 

Vraag 5

Wat gaat u doen om na trekken hoe dit kon gebeuren?

 

Vraag 6

Wat gaat u in overleg met de Rijksdienst voor Wegverkeer en betrokken instanties

en personen doen om te voorkomen dat dit blijft gebeuren? Betrekt u daarbij alle

betrokken instanties en personen?

 

Antwoorden 4, 5 en 6

De RDW heeft naar aanleiding van de berichtgeving aangifte gedaan bij de politie

en deze is samen met de RDW (en het LIV) direct een onderzoek gestart. Het

onderzoek moet uitwijzen waar de gegevens vandaan komen en of er sprake is

van misbruik. De politie leidt dit onderzoek dat in volle gang is. Totdat de

uitkomsten daarvan bekend zijn, kan ik hier geen uitspraken over doen. Ook heeft

de RDW naar aanleiding van het vermoeden van RTL nieuws de Autoriteit

Persoonsgegevens op de hoogte gesteld. Daarnaast hebben de directie en de raad

van toezicht van de RDW besloten om een externe partij de opdracht te geven tot

een onderzoek naar mogelijke extra maatregelen van de RDW om het

kentekenregister nog veiliger te laten raadplegen door eigen medewerkers, andere

overheidsdiensten en overige beroepsbeoefenaren. Ik heb de RDW gevraagd mij

over de uitkomsten hiervan te informeren. De RDW monitort maatregelen om

privacygevoelige data te beschermen tegen misbruik door onbevoegden en de

processen worden ieder jaar onafhankelijk getoetst. Uiteraard worden de

bevindingen uit de lopende onderzoeken benut om te bezien of, en zo ja, door wie

en welke aanvullende maatregelen getroffen moeten worden.

 

Antwoorden op de vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) over het

bericht ‘Actieve handel in privégegevens uit kentekenregister: ‘Schokkend

en gevaarlijk’’ (ingezonden 24 juli 2019)

 

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht van RTL Nieuws van 23 juli jl. “Actieve handel in

privégegevens uit kentekenregister: Schokkend en gevaarlijk’’?1

 

Antwoord 1

Ja.

 

Vraag 2

Wanneer is dit voor het eerst geconstateerd en hoe kan het dat een journalist dit

moest achterhalen? Was al eerder intern bekend dat misbruik kon worden

gemaakt van deze gegevens uit de database van de Rijksdienst voor het

Wegverkeer (RDW).

 

Antwoord 2

RTL Nieuws heeft op 15 juli 2019 contact opgenomen met de afdeling

persvoorlichting van de RDW met het verzoek om een reactie op hun informatie

die zou aantonen dat RDW-gegevens, waaronder NAW-gegevens, online worden

verkocht. Het was bij de RDW eerder niet bekend dat er vermoedelijk misbruik

wordt gemaakt van gegevens uit een RDW-register.

 

Vraag 3

Hoeveel organisaties, tussenpersonen of partijen hebben inzicht in dergelijke

gegevens, waarvan men kan verwachten dat deze privé zijn en blijven? Welke

organisaties kunnen allemaal de RDW-gegevens raadplegen? Kunt u een schatting

maken van hoeveel mensen toegang zouden kunnen hebben tot dergelijke

privégegevens van automobilisten?

 

Antwoord 3

De RDW verstrekt gegevens uit het kentekenregister aan overheidsorganen voor

de uitvoering van hun publieke taken. Het register is een basisregistratie en moet

daarom door overheden voor wat betreft de authentieke gegevens verplicht

geraadpleegd worden. De kaders voor de gegevensverstrekking en het gebruik

liggen vast in de wegenverkeerswetgeving en in algemene wetgeving zoals de

Algemene wet bestuursrecht, de Wet openbaarheid van bestuur en de Algemene

verordening gegevensbescherming. Voor de verstrekking moet onderscheid

worden gemaakt tussen overheidsorganen en aangewezen personen of

organisaties met een publieke taak enerzijds en beroepsbeoefenaren anderzijds.

Voor wat betreft overheidsorganen als bedoeld in artikel 41a, eerste lid, onderdeel

a, van de Wegenverkeerswet 1994, zoals de politie, het Centraal Justitieel Incasso

Bureau, de Belastingdienst en gemeenten respectievelijk aangewezen personen of

instanties die publieke taken uitvoeren als bedoeld in artikel 41a, tweede lid, van

de Wegenverkeerswet 1994, zoals curatoren en bewindvoerders gaat de RDW

voorafgaande aan de verstrekking na of er inderdaad sprake is van een

overheidsorgaan of een aangewezen persoon of instantie. Na de

gegevensverstrekking houdt de RDW geen toezicht op het gebruik van de

gegevens. Het overheidsorgaan of de aangewezen persoon of instantie met een

publieke taak is zelf verantwoordelijk voor het juiste gebruik.

Ten aanzien van verstrekkingen aan beroepsbeoefenaren is in de

Wegenverkeerswet 1994 vastgelegd aan welke beroepsbeoefenaren en voor welk

doel de RDW persoonsgegevens mag verstrekken. Het gaat dan om door de

Minister van IenW aangewezen beroepsbeoefenaren, zoals verzekeraars voor

schadeafwikkeling, advocaten voor het voeren van gerechtelijke procedures en

auto-importeurs alleen voor de uitvoering van terugroepacties. De RDW houdt

toezicht op deze doelbinding. Deze organisaties moeten zelf in het kader van de

Algemene verordening gegevensbescherming passende technische en

organisatorische maatregelen treffen om de verkregen persoonsgegevens te

beschermen. In het jaarverslag van de RDW is de lijst opgenomen van het aantal

informatieverstrekkingen onderverdeeld naar categorie.3 Verstrekking kan

daarnaast ook onder bepaalde voorwaarden plaatsvinden aan buitenlandse

autoriteiten en internationale organisaties. Dan gaat het onder meer om met de

registratie van voertuigen belaste autoriteiten en autoriteiten die zijn belast met

de handhaving van verkeersregels en de opsporing van verkeersovertredingen.

 

Vraag 4

Welke stappen zijn er al ondernomen nadat is gebleken dat deze data in foute

handen kon vallen? Is het lek inmiddels gedicht? Welke stappen worden er

ondernomen om het lek boven te krijgen als dit nog niet het geval is?

 

Antwoord 4

De RDW heeft naar aanleiding van de berichtgeving aangifte gedaan bij de politie

en deze is samen met de RDW (en het LIV) direct een onderzoek gestart. Het

onderzoek moet uitwijzen waar de gegevens vandaan komen en of er sprake is

van misbruik. De politie leidt dit onderzoek dat in volle gang is. Totdat de

uitkomsten daarvan bekend zijn, kan ik hier geen uitspraken over doen. Ook heeft

de RDW naar aanleiding van het vermoeden van RTL nieuws de Autoriteit

Persoonsgegevens op de hoogte gesteld. Daarnaast hebben de directie en de raad

van toezicht van de RDW besloten om een externe partij de opdracht te geven tot

een onderzoek naar mogelijke extra maatregelen van de RDW om het

kentekenregister nog veiliger te laten raadplegen door eigen medewerkers, andere

overheidsdiensten en overige beroepsbeoefenaren. Ik heb de RDW gevraagd mij

over de uitkomsten hiervan te informeren. De RDW monitort maatregelen om

privacygevoelige data te beschermen tegen misbruik door onbevoegden en de

processen worden ieder jaar onafhankelijk getoetst. Uiteraard worden de

bevindingen uit de lopende onderzoeken benut om te bezien of, en zo ja, door wie

en welke aanvullende maatregelen getroffen moeten worden.

 

Vraag 5

Is te achterhalen wie, wanneer en vanuit welke organisatie ingelogd is op het

RDW-systeem om deze privégegevens te raadplegen, te kopiëren of te delen?

 

Antwoord 5

De RDW houdt bij wanneer, aan welke organisatie en welke persoonsgegevens

worden verstrekt. Voor beroepsbeoefenaren registreert de RDW in de aanvraag

ook het doel (bijvoorbeeld een dossiernummer van de beroepsbeoefenaar).

Conform de Algemene verordening gegevensbescherming dient elke organisatie,

die persoonsgegevens raadpleegt bij de RDW, een passend beschermingsniveau te

hebben, dat wil zeggen dat deze passende technische en organisatorische

beveiligingsmaatregelen heeft genomen gelet op de omstandigheden die op de

doorgifte van toepassing zijn. Bij het gebruik van persoonsgegevens uit het

kentekenregister voor de uitoefening van de eigen publieke taken via een

applicatie door medewerkers van de RDW zelf wordt op persoonsniveau gelogd

wie, wanneer, voor welke taak en welk kenteken heeft bevraagd. Voor een

beperkt aantal RDW-beheerders van het kentekenregister, die rechtstreeks de

database kunnen bevragen, wordt gelogd door wie en wanneer de database is

bevraagd. Voor deze medewerkers geldt dat zij deze bevoegdheid alleen mogen

gebruiken om storingen op te lossen of moeten bijhouden in een logboek waarom

zij van deze bevoegdheid gebruik hebben gemaakt. Voor het toezicht op de

bevoegdheden van deze beheerders heeft de RDW organisatorische maatregelen

genomen die periodiek worden gecontroleerd, bijvoorbeeld de toepassing van het

breaking glass principe (bij calamiteiten of incidenten kan de beheerder alleen op

aanvraag tijdelijk extra rechten ontvangen, die ook worden gelogd) of het

controleren van het logboek van de beheerder waarin hij alle wijzigingen bijhoudt.

 

Vraag 6

Door wie wordt deze zaak onderzocht? Wat kan er van het onderzoek verwacht

worden? Welke juridische stappen kunnen er ondernomen worden om hierop te

handhaven?

 

Antwoord 6

Deze zaak wordt onderzocht door de politie in samenwerking met de RDW (en het

LIV). De politie leidt dit onderzoek. Afhankelijk van de bevindingen uit het lopende

onderzoek, zal ik met alle betrokkenen, bezien of, en zo ja, welke stappen

genomen moeten worden en of verder onderzoek noodzakelijk is.

 

Vraag 7

Wat kan er in de toekomst gedaan worden om de cybersecurity van systemen van

(semi-)overheidsorganisaties te waarborgen en te voorkomen dat privégegevens

van mensen op straat komen te liggen?

 

Antwoord 7

De RDW heeft een stelsel van securitymaatregelen in werking om de systemen en

het register te beveiligen. Het betreft hier maatregelen op organisatorisch,

procesmatig en technisch vlak. RDW laat dit jaarlijks extern toetsen door

gecertificeerde auditors en beschikt over het erkende keurmerk 'Privacy-AuditProof' (NOREA) en ISO 27001 certificering voor zijn systemen. Als uit een

dergelijke toets blijkt dat aanvullende beveiliging nodig of gewenst is, dan neemt

de RDW passende maatregelen. Niet alle risico’s zijn echter uit te sluiten.

Afhankelijk van de bevindingen uit het lopende onderzoek zal met alle

betrokkenen worden bezien of, en zo ja, welke maatregelen getroffen moeten

worden en of verder onderzoek noodzakelijk is.

 

Vraag 8

Is de RDW in staat op korte termijn de toereikende maatregelen te nemen?

 

Antwoord 8

De RDW monitort maatregelen om privacygevoelige data te beschermen tegen

misbruik door onbevoegden en de processen worden ieder jaar onafhankelijk

getoetst. Uiteraard worden de bevindingen uit de lopende onderzoeken benut om

te bezien of, en zo ja, door wie en welke aanvullende maatregelen getroffen

moeten worden.

 

Vraag 9

Wilt u deze vragen één voor één en zo snel mogelijk beantwoorden?

 

Antwoord 9

Ja.

 

Bron : RijksOverheid.NL

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/08/14/beantwoording-kamervragen-over-vermoeden-van-lekken-en-illegaal-verhandelen-van-persoonsgegevens-uit-het-kentekenregister

 

 

================================

EMLS

Utrecht / Haaksbergen, 20 augustus 2019