Dosser Vuurwerkramp // Het 3e artikel van PvB over ondermijning van de rechtsstaat door Justitie en Binnenlandse Zaken. Hoe beroepsbestuurders klokkenluiders om zeep helpen.

23-03-2020 08:05

Ondermijning-3: Justitie & Veiligheid

 

Misstanden Justitie & Veiligheid

Recent werden discutabele herbenoemingen bekend gemaakt van voormalig bestuurders [1] uit het falende Huis voor Klokkenluiders. Het ministerie van Justitie en Veiligheid wordt al jaren geteisterd door ernstige en maatschappelijk relevante misstanden. Bijvoorbeeld de beïnvloeding van 'onafhankelijke' onderzoeken zoals de WODC-affaire, waarin een klokkenluidster van justitie werd afgeluisterd, of de manipulatie van niet-onbelangrijke rapporten van de Inspectie Justitie & Veiligheid. Dat hierdoor statistieken van de minister aan de Tweede Kamer over door asielzoekers gepleegde misdaden worden opgeleukt, is natuurlijk al niet fraai. Maar veel ernstiger is dat dat bij asielzoekers met uiterst gevaarlijke antecedenten, die wel degelijk tijdens de intake waren geconstateerd én gerapporteerd, niet de noodzakelijke stappen zijn ondernomen. De inspectie J&V constateerde deze tekortkomingen netjes, maar deze mensen zijn tóch Nederland binnengekomen. De signalen hierover zijn door de leiding uitgefilterd. En uiteraard vingen de J&V-inspecteurs die hierover melding wilden doen hij het Huis voor Klokkenluiders bot. [2]

 

Klokkenluiders nóg sneller kaltgestellt

Nu gaan juist deze nieuw te benoemen bestuurders, waarvan uit de ervaringen met het Huis voor Klokkenluiders reeds bekend is dat zij niet de juiste beroepshouding hebben om met melders van misstanden om te gaan, binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid, ook weer melders en meldingen van misstanden beoordelen en wegen. De inspecteurs van J&V die hun werk naar eer en geweten willen doen, worden zo nog dichter bij huis reeds afgevangen en kalt gestellt. [3]

 

Dependance Algemene Bestuursdienst

Uit het vorige artikel dat ik schreef over het Huis voor Klokkenluiders, blijkt dat het Huis niets meer is dan een typisch bestuursorgaan, ingericht door een kwartiermaker afkomstig uit de Algemene Bestuursdienst (ABD) en geleid door bestuurders en directeuren eveneens afkomstig uit die ABD. Deze ABD-toppers hebben per definitie een geheel ander en eigen referentiekader. Hun loyaliteit geldt de club waar zij door zijn benoemd. Dat staat haaks op de voor dergelijke meldpunten en integriteitscommissies vereiste eigenschappen en beroepskwalificaties. Ook de nieuwe commissie integriteit voor het ministerie van Justitie & Veiligheid lijkt zo'n ABD-dependance te worden. Uit de gedragingen van deze ABD-ers blijkt steeds weer dat zij het blootleggen van misstanden zien als een ongewenst fenomeen dat moet worden bestreden. Daar waar dit bij de normale ambtelijke top-hiërarchie helaas nog steeds een te verwachten basishouding is, moet dit als volledig onacceptabel worden gezien voor bestuurders en directeuren van meldpunten van misstanden en integriteitscommissies. De 'waarheid' en het 'algemeen belang' zijn voor hen niet meer dan ongewenste accessoires. Zelfreinigend vermogen ontbreekt totaal en misstanden zijn onderdeel van de normale gang van zaken.

 

Desnoods afbranden

Deze mensen gaan nu bij het door misstanden geplaagde ministerie van Justitie & Veiligheid hun nummertje afdraaien, waarbij ambtenaren van Justitie, die zich te goeder trouw melden bij deze commissie, ambtelijk zullen worden afgemaakt. Indien deze gang van zaken niet wordt teruggedraaid zal ik deze LinkedIn-artikelen moeten uitbreiden mét het noemen van betrokken namen en voorbeelden van zaken waarbij deze issues hebben gespeeld. Hoewel dit volstrekt onnodig zou moeten zijn, ben ik zonodig bereid om individuele topambtenaren beroepsmatig af te branden als dat nodig is om toekomstige klokkenluiders te beschermen tegen de door deze lieden gebruikelijke handelwijze. Het zou veel beter en eleganter voor alle betrokkenen zijn indien de minister van BZK voordien zelf zijn conclusies zou trekken.

 

Voetnoten

[1] Het gaat hier om oud-officier van justitie, rechter en de huidige Ombudsman van Rotterdam, Anne Mieke Zwaneveld, die in december 2017 na een kritisch rapport moest opstappen bij het Huis voor Klokkenluiders. En om oud-bestuurder van de vakbond FNV, Edith Snoeij, een echte benoemingentijger, die eveneens op moest stappen.

 

[2] Deze uiterst gevoelige informatie is uiteraard niet afgeleid van perspublicaties, maar afkomstig vanuit het ministerie van J&V zelf waar diverse ambtenaren en inspecteurs zich grote zorgen maken. Het uiterst saillante hiervan is ook dat sommige aspecten van deze meldingen uit J&V al bij het Huis voor Klokkenluiders zijn aangemeld, maar daar kaltgestellt.

 

[3] https://www.ad.nl/binnenland/nu-al-kritiek-op-kersvers-bestuur-integriteitscommissie-justitie~a4dd66a7/.  Tevens informatie rechtstreeks afkomstig uit het ministerie van Justitie en Veiligheid, waar men met stomheid geslagen heeft moeten constateren wie de nieuwe integriteitscommissie gaan bemannen.

 

Bron : PvB

https://www.linkedin.com/pulse/ondermijning-3-justitie-veiligheid-paul-van-buitenen