Europees voorstel voor regulering politieke reclame

13-04-2022 15:31

De Europese Commissie is al een tijd bezig met het ‘European Democracy Action Plan‘. Nieuwe ontwikkelingen vormen bedreigingen voor de Europese democratie. Denk aan de opkomst van extremisme, groeiende polarisatie, buitenlandse inmengingen en afstand tussen burger en politicus. Maar ook niet onbelangrijk: de opkomst van nieuwe technologische ontwikkelingen die een steeds grotere rol spelen voor onze informatievoorziening en zo ook het publieke debat beïnvloeden en de stem die wij uitbrengen tijdens verkiezingen. Een van de drie pijlers van het Europese plan is dan ook de bescherming van vrije en eerlijke verkiezingen. Recent heeft de Commissie daarom een verordening voorgesteld hoe om te gaan met politieke reclame.

 

Nieuwe technieken zoals profilering maken het mogelijk gepersonaliseerd te communiceren en adverteren, ook op het gebied van politiek. Nadat Trump en Obama hier tijdens de verkiezingen in de US volop gebruik van hebben gemaakt, bleek afgelopen verkiezingen dat ‘political microtargeting’ ook in Nederland in opkomst is en dat vooral het CDA hier gebruik van had gemaakt. ‘Political microtargeting’ biedt aan de ene kant veel voordelen voor de democratie zoals relevantere politieke advertenties en het bereiken van groepen die normaal moeilijk bereiken zijn. Aan de andere kant worden de manipulatie van kiezers, het uitsluiten van groepen kiezers, het verspreiden van desinformatie of onvolledige informatie en versplintering van het politieke debat als zorgen genoemd.

 

Daarom introduceerde de Europese Commissie eind vorig jaar een voorstel voor een nieuwe ‘Verordening betreffende transparantie en gerichte politieke reclame‘. Het voorstel verbiedt politieke advertenties niet, maar is vooral gericht op transparantie. het moet duidelijk zijn dat het om een politieke advertentie gaat en dat daarvoor betaald is. Er moet daarom bepaalde informatie bij de advertentie geplaatst worden. Denk aan de identiteit van de sponsor, het bedrag dat betaald is voor de advertentie, de bron van het geld en de link tussen de advertentie en een verkiezing of referendum.

 

Verder wordt vooral ‘political microtargeting’ aan de banden gelegd door dit te verbieden als daarbij gebruik  gemaakt wordt van bijzondere persoonsgegevens. Er zijn wel enkele uitzonderingen zoals bij expliciete toestemming. Ook is het idee dat voor ‘political microtargeting’  nog meer transparantieverplichtingen gaan gelden dan voor andere politieke reclame. Het moet duidelijk zijn dat je getarget wordt, door wie je getarget wordt, waarom je getarget wordt en wie er nog meer getarget wordt. Al deze informatie moet bij de advertentie beschikbaar zijn. Organisaties die de advertenties verspreiden worden verplicht een intern beleid op te stellen met uitleg over het gebruik van methoden en technieken voor ‘political microtargeting’.

 

Dat de transparantieverplichtingen serieus genomen moeten worden onderstreept de Commissie met de introductie van boetes bij overtreding.

 

Samen met een voorstel voor wijzigingen voor de regels over intern beleid en de financiering van Europese politieke partijen en een voorstel voor wijzigingen van de regels over kiesrechten van ‘mobile EU citizens’, vormt dit de basis voor de bescherming van vrije en eerlijke verkiezingen.

 

Op dit moment ligt de bal bij het Europees Parlement en de Europese Raad om samen met de Commissie tot een definitieve Verordening te komen. Het streven is dat de nieuwe Verordening in de lente van 2023 in werking kan treden, ruim een jaar voor de volgende Europese verkiezingen van 2024.

 

Bron : MediaReport.NL

https://mediareport.nl/privacyrecht/29032022/europees-voorstel-voor-regulering-politieke-reclame/