Komt er een wet op het data-verkeer ?
Met ca. 170 miljoen authenticaties in 2014 vormt DigiD ongeveer 170 miljoen authenticaties t.b.v. schakelpunten van overheden met burgers. De grote vraag is of de dienstverlening vanuit DigiD veilig is voor nu maar ook voor de toekomst. Hoe is naast de vaste computer de verificatiecode op smartphone of tablet geregeld ? Wie garandeert de veiligheid en hoe zijn de de risico’s daarvoor verzekert ? Komt er borgingswetgeving ?
Informatieveiligheid komt vaak te laat of onvoldoende in beeld als de Nederlandse overheid ICT-gerelateerde projecten aanbesteedt. Om dat specifieke thema verder uit te werken is de Handreiking Goed Opdrachtgeverschap Informatieveiligheid geschreven, onder auspiciën van de Taskforce BID (Bestuur & Informatieveiligheid Dienstverlening). Informatiebeveiliging moet 'aan de voorkant van het proces' bespreekbaar en concreet worden gemaakt, zodat er aan het eind geen veiligheidsproblemen opduiken. Echter de digitale gatenkaas is niet te dichten dus moet je dit niet willen.
Reeds in 2006 toonden een hackersgroep aan dat de stemcomputer te manipuleren was vanwege het feit dat een stemcomputer elektromagnetische straling afgaf. Daardoor was op afstand af te lezen op wie een kiezer had gestemd. Het stemgeheim was daardoor niet meer heilig en veilig want het kon worden aangetast. Vervolgens besloot de Nederlandse regering de stemcomputers af te schaffen en wordt er tot op heden weer met het rode potlood gestemd. En wat te denken van de uitrol van umts en de daarbij behorende umts-antennemasten waardoor in elke huiskamer en kantoor bereik is waardoor het toetsenbord van elke huis-en/of kantoorcomputer is gehuld in een wolk van elektromagnetische straling afkomstig van de dichts bijstaande umts-antennemast. Naast mogelijke gezondheidsrisico’s (zie bijv. www.stopumts.nl) valt niet uit te sluiten dat elke toetsaanslag en klik op de muis is te volgen op afstand.
En niet te vergeten de actualiteit van het digitale geld (bitcoin) en de daarmee gepaard gaande technieken van de crypto currencies die op korte termijn een rol gaat spelen in het financiële verkeer van de gevestigde partijen zoals overheden, banken, notaris-en accountantskantoren met de burgers en clientèle. Het digitaliseren is tegen zijn eigen grenzen aangelopen. Bezinnen en mogelijk terugschakelen behoort per direct door alle politieke partijen op hun agenda en die van de Tweede Kamer te worden gezet. Wie gaat er in de wereld over de data ? Laat het niet op een historische vergissing aankomen !
EMLS
Utrecht / Haaksbergen, 26 november 2014