Mr. stopt met X, het voormalige Twitter. Uitgever en hoofdredactie vinden het gebruik van X niet langer te rijmen met de doelstellingen
Mr. is klaar met X: ‘Tot open riool verworden’.
Hoofdredacteur Michiel van Kleef licht de beslissing toe: “We voelden ons in toenemende mate ongemakkelijk met de ontwikkelingen rond X. Deels is X voor velen een relevante bron van informatie, maar het platform is steeds meer verworden tot een open riool van meningen zonder enige moderatie, sterker nog, de algoritmes zijn erop gericht zoveel mogelijk controverse teweeg te brengen.”
Interview Trump
De beslissing om met X te stoppen was al genomen vóór het recente interview door X-eigenaar Musk met de Amerikaanse presidentskandidaat Trump, maar werd hierdoor wel versneld, vertelt Van Kleef: “Heel eerlijk, we zaten er nog een beetje tegen aan te hikken. X vertegenwoordigt voor Mr. een niet geringe commerciële waarde. Ongeveer tien procent van de traffic naar onze site komt via X en we hebben dik 10.000 volgers op X.”
Mr. gaat zijn X-volgers oproepen om het juridisch nieuws van Mr. voortaan op andere manieren te volgen. Van Kleef: “We zijn uiteraard actief op LinkedIn en we hebben een flink aantal nieuwsbrieven over diverse onderwerpen waarop iedereen zich gratis kan abonneren.”
Waarden
Van Kleef hoopt dat het besluit van Mr. ook andere organisaties in de juridische wereld zal inspireren. “Achteraf denk ik dat we deze stap al eerder hadden moeten maken. Ons magazine en onze website staan voor waarden die in het geheel niet verenigbaar zijn met de opvattingen van Musk en de zijnen. En zeker in de wereld van het recht, waar mensen werken in dienst van rechtvaardigheid en gerechtigheid kan geen plek zijn voor een medium dat uit is op disruptie en ontwrichting met als enige waarde die van het eigen belang.”
...........