Ondermijning-4: Algemene Bestuursdienst // Het 4e artikel van PvB over ondermijning

23-03-2020 08:14

ABD-DNA in het Huis voor Klokkenluiders

Het functioneren van het Huis voor Klokkenluiders is genetisch verminkt door verkeerd DNA, vanaf het moment dat het ministerie van BZK, de vanuit de Algemene Bestuursdienst afgevaardigde kwartiermaker, de opdracht gaf tot de inrichting van dit Huis. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft samen met de Algemene Bestuursdienst (ABD) systematisch bestuurders en directeuren benoemd bij het Huis, die niet over de voor dat Huis benodigde competenties beschikten. Dit blijkt uit gedetailleerde en goed gedocumenteerde klachten die door meerdere interne melders vanuit het Huis zijn gedaan bij de secretaris-generaal van BZK, over de misstanden die optraden bij de behandeling van klokkenluiders door het Huis. Hieruit blijkt dat de betrokken afgevaardigden van de ABD over een bedorven beroepshouding beschikken waarbij enkel oog is voor de eigen (maatschappelijke) positie. In klokkenluiderzaken die er echt toe deden, manifesteerden een aantal van hen zich met aantoonbaar corrupt gedrag bij het neutraliseren van meldingen en melders. Daarbij werden zij veelal ondersteund door ambtenaren die daaraan actief meewerkten of plichtsverzuim pleegden door bewust weg te kijken om daarmee verantwoordelijkheid te ontlopen. [1]

 

Dependances: TMG en ABDTOPConsult

Wat geldt voor het effect van de ABD op het Huis voor Klokkenluiders, zien we ook elders gebeuren. De invloed van de op 19 juni 1995 gecreëerde Algemene Bestuursdienst ABD, alsmede van de later opgerichte ABD-dependances Topmanagementgroep (TMG vanaf 2000) [2] en met name ABDTOPConsult (vanaf 2010), kan moeilijk worden overschat. Deze topambtenaren voeren reorganisatieonderzoeken uit, bekleden interimfuncties op vrijgekomen of op nieuw gecreëerde sleutelposities, bemannen organen als het Huis voor Klokkenluiders en integriteitsmeldpunten. Bovendien voorzien zij de Tweede Kamer van antwoord op hun vragen over belangrijke beleidspunten. ABD-antwoorden aan de Kamer zijn gevoegd achter de Kamerbrief van de betreffende bewindspersoon, die als opdekbrief fungeert voor het ABD-antwoord aan de Kamer. Deze antwoorden van ABDTOPConsult kunnen gaan over de keuze en aanschaf van defensiematerieel, advisering over grootschalige IT-projecten, nucleaire veiligheid, nemen van klimaatmaatregelen, problemen bij de belastingdienst, of bestrijding van structurele misstanden. [3]

 

ABD-inteelt mechanismen

Eenmaal benoemd binnen de ABD heeft men in principe overal verstand van en is men multi-inzetbaar. ABD-ers kunnen zelfs oordelen vellen over falende collega's die eerder moesten opstappen uit hun functie als topambtenaar en op hun beurt direct na het opstappen uit hun vorige functie weer worden benoemd binnen diezelfde ABD. Zij kunnen vervolgens vanuit die nieuwe ABD-positie zélf weer door de overheid voor adviesopdrachten worden ingeschakeld. Daarbij komt het voor dat zij adviezen opstellen over onderwerpen waar zij voordien als ambtenaar bij betrokken zijn geweest.

 

Corona-schaduwkabinet

Met de Coronacrisis worden ABD-topambtenaren gevraagd voor posities in de 'Nationale crisisstructuur COVID-19'. [4] Allereerst is er het OMT [5] dat onder leiding van het RIVM de medische adviezen formuleert. Volgens een vast protocol [6] wordt dat OMT-advies op papier omgezet in voorstellen tot maatregelen door topambtenaren, op basis waarvan politici kunnen besluiten. Dat gebeurt via de ICCb, de 'Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing' en bemand met de hoogste ambtenaren van de betrokken ministeries. Het is het hoogst denkbare beraad van alle betrokken partijen. [7] Deze ambtenaren vormen de cruciale buffer die ervoor moet zorgen dat artsen niet gaan over beleid en politici niet gaan shoppen in wetenschappelijke gegevens. [8].

 

We mogen er daarbij op vertrouwen dat de ABD-ers binnen dat gezelschap en op die cruciale positie als schakel tussen de deskundigen en de politici, op hun kenmerkende wijze invulling zullen geven aan loyaliteiten betreffende handhaving van de status quo in de Nederlandse polder.

 

Voetnoten

[1] Bron: Brief van voormalig bestuurslid van het Huis voor Klokkenluiders aan de vaste Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken.

 

[2] https://www.algemenebestuursdienst.nl/organisatie/topmanagementgroep/ontstaan-topmanagementgroep

 

[3] https://www.algemenebestuursdienst.nl/organisatie/abdtopconsult/rapporten

 

[4] Kamerbrief minister Grapperhaus, 13/3/20, kenmerk: 2860322, Inzet nationale crisisstructuur COVID-19

 

[5] Het OMT is het 'Outbreak Management Team' dat door de RIVM-CIb directeur wordt voorgezeten (Jaap van Dissel) en bijeengeroepen met deskundigen die het ministerie van Volksgezondheid adviseert over het virus en de te nemen maatregelen.

 

[6] Het gevolgde protocol is ontleend aan het 'Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming'.

 

[7] Deze interdepartementale commissie ICCb op hoog ambtelijk niveu (Directeur-generaal) wordt voorgezeten door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en adviseert de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) en neemt zo nodig en mogelijk ook zelf besluiten.

 

[8] Bron van deze paragraaf is het artikel 'Schaduwkabinet staat premier bij in corona-crisis', verschenen in de AD-gelieerde streekkranten op zaterdag 21 maart 2020. Auteur is Tobias den Hartog.

 

Bron : PvB

https://www.linkedin.com/pulse/ondermijning-4-algemene-bestuursdienst-paul-van-buitenen