Dossier Landsadvocatenkantoor // Schriftelijke vragen Eerste Kamer // contractuele verhouding met advocaten- en notariskantoor Pels Rijcken

15-02-2022 08:31

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer

der Staten-Generaal

 

Datum 4 februari 2022

Onderwerp Antwoorden op vragen van het lid Otten over de contractuele

verhouding met advocaten- en notariskantoor Pels Rijcken

Hierbij bied ik uw Kamer, mede namens de staatssecretaris van Financiën, de

antwoorden aan op de vragen van het lid Otten (Fractie Otten) over de

contractuele verhouding met het advocaten- en notariskantoor Pels Rijcken van

21 december 2021. Een afschrift van deze antwoorden zend ik ter kennisneming

aan de Voorzitter van de Tweede Kamer.

 

De Minister van Justitie en Veiligheid,

D. Yeşilgöz-Zegerius

 

 

170521u

(Ingezonden 21 december 2021)

Vragen van het lid Otten (Fractie Otten) op 21 december 2021 medegedeeld aan

de minister van Justitie & Veiligheid en aan de staatssecretaris Fiscaliteit en

Belastingdienst over de contractuele verhouding met advocaten- en

notariskantoor Pels Rijcken.

 

1.

Is het correct dat de Staat onafgebroken sinds 1969 een contractuele verhouding

heeft met Pels Rijcken om exclusief als landsadvocaat voor de Staat te fungeren?

 

Antwoord vraag 1.

Nee. De Staat heeft een contractuele verhouding met een advocaat die optreedt

als Landsadvocaat. Sinds 1969 zijn dit advocaten geweest die waren verbonden

aan het kantoor Pels Rijcken. Er is evenwel geen overeenkomst met het kantoor

Pels Rijcken. De overeenkomst ziet ook niet op notariële dienstverlening van he t

kantoor. In de overeenkomst met de Landsadvocaat is bepaald dat de

Landsadvocaat geen zaken zal aannemen of behandelen van, adviezen geven aan

of anderszins diensten verrichten voor derden waarbij:

a. een procedure tegen (organen van) de Staat moet worden voorbereid

of gevoerd dan wel het voorbereiden of voeren van een dergelijke

procedure tot de reële mogelijkheden behoort;

b. in het kader van de behartiging van de belangen van deze derden de

belangen van de Staat, van welke aard dan ook, geschaad zouden kunnen

worden;

c. het gevaar bestaat dat niet-openbare beleidsmatige of niet-openbare

feitelijke informatie die bij de behartiging van zaken van de Staat is

verkregen, zou kunnen worden aangewend ten behoeve van deze derden.

De Landsadvocaat en zijn kantoorgenoten werken niet exclusief voor de Staat,

maar zijn uit hoofde van artikel 2 en artikel 5 van de overeenkomst wel beperkt in

het aannemen en behandelen van zaken van derden. De Staat is overigens niet

verplicht om voor advocatuurlijke diensten gebruik te maken van (het kantoor

van) de Landsadvocaat en doet soms een beroep op andere advocaten(kantoren).

 

2.

De minister van Justitie & Veiligheid spreekt in de beantwoording van 13

december 2021 op vragen van Tweede Kamerleden (kenmerk 3638485) over de

recorduitgaven aan de landsadvocaat (32,9 miljoen euro in 2020) over het

zogenaamde “landscontract”; kunt u alle overeenkomsten (inclusief annexes,

updates, bijlagen, etc) van de huidige vigerende contractuele overeenkomst(en)t

met Pels Rijcken aanbieden aan de Eerste Kamer?

 

Antwoord vraag 2.

Ja. Als bijlage stuur ik uw Kamer een afschrift van het contract dat de Staat met

de landsadvocaat heeft afgesloten. De enige bijlage bij de overeenkomst met

daarin de standaarduurtarieven verstrek ik niet omdat dat bedrijfsvertrouwelijke

informatie betreft. Over de tarieven kan ik wel melden, zoals de minister voor

Rechtsbescherming eerder heeft geantwoord op vragen van de leden Van Nispen

en Beckerman van de Tweede Kamer, dat rijksbreed standaarduurtarieven

worden gehanteerd. In 2022 is het laagste tarief voor advocaat-stagiairs (tarief

II) € 174 en het hoogste uurtarief € 405 (partners).1 Conform het landscontract

worden deze tarieven verhoogd met 4,9% kantoorkosten en BTW .

 

3.

Wat is de einddatum van de huidige overeenkomst tussen de Staat en Pels

Rijcken?

 

Antwoord vraag 3.

De overeenkomst eindigt van rechtswege zodra de Landsadvocaat niet meer de

advocatuur in Den Haag uitoefent. Op basis van het contract is de Staat bevoegd

de overeenkomst met inachtneming van een termijn van één maand op te

zeggen, nadat de Landsadvocaat de wettelijke pensioengerechtigde leeftijd heeft

bereikt, of door ziekte of anderszins niet meer in staat is de verplichtingen die

voor hem uit deze overeenkomst voortvloeien, naar behoren te vervullen. De

overeenkomst met de Landsadvocaat kan verder door ieder van de partijen met

inachtneming van een opzegtermijn van twaalf maanden worden beëindigd. Voor

het overige gelden ten aanzien van deze overeenkomst de algemene wettelijke

bepalingen rondom wijziging en ontbinding van overeenkomsten uit het Burgerlijk

Wetboek.

 

4.

Is de Staat in onderhandeling over een mogelijke verlenging van de

overeenkomst met Pels Rijcken? Zo ja, wat is de status van deze

onderhandelingen?

 

Antwoord vraag 4.

Zoals ik hierboven heb aangegeven, kent de overeenkomst tussen de Staat en de

Landsadvocaat geen einddatum. Zoals ik in mijn brief van 19 oktober 2021 aan

de Tweede Kamer heb aangegeven, wordt de overeenkomst met de

Landsadvocaat aangepast, in aansluiting op de aanbevelingen van prof.mr. T.R.

Ottervanger en prof. dr. A.B. Hoogenboom, die betrekking hebben op de nadere

eisen in de huidige overeenkomst, en op de structuur, organisatie en inhoud van

de diverse contacten met de Landsadvocaat en het kantoor van de

Landsadvocaat.2 Zodra de onderhandelingen hierover zijn afgerond, zal ik de

Tweede Kamer daarover informeren en uw Kamer hiervan een afschrift doen

toekomen.

 

5.

Welke mogelijkheden bevat de overeenkomst voor de Staat om de overeenkomst

met Pels Rijcken op te zeggen, te ontbinden of anderszins te beëindigen?

 

Antwoord vraag 5.

Op basis van artikel 8 van het contract is de Staat is bevoegd de overeenkomst

met inachtneming van een termijn van één maand op te zeggen, nadat de

Landsadvocaat de wettelijke pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, of door

ziekte of anderszins niet meer in staat is de verplichtingen die voor hem uit deze

overeenkomst voortvloeien, naar behoren te vervullen. Verder kan de

overeenkomst met de Landsadvocaat door ieder van de partijen met

inachtneming van een opzegtermijn van twaalf maanden worden beëindigd. Voor

het overige gelden ten aanzien van deze overeenkomst de algemene wettelijke

 

1 Tweede Kamer, vergaderjaar 2021–2022, Aanhangsel 1061.

2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35925 VI, nummer 14.

 

bepalingen rondom wijziging en ontbinding van overeenkomsten uit het Burgerlijk

Wetboek. De Staat is overigens op basis van het contract niet verplicht om voor

advocatuurlijke diensten gebruik te maken van (het kantoor van) de

Landsadvocaat en doet soms een beroep op andere advocaten(kantoren).

 

6.

Wat is de opzegtermijn van de overeenkomst tussen de Staat en Pels Rijcken?

 

Antwoord vraag 6.

De overeenkomst eindigt van rechtswege zodra de Landsadvocaat niet meer de

advocatuur in Den Haag uitoefent. Op basis van het contract is de Staat bevoegd

de overeenkomst met inachtneming van een termijn van één maand op te

zeggen, nadat de Landsadvocaat de wettelijke pensioengerechtigde leeftijd heeft

bereikt, of door ziekte of anderszins niet meer in staat is de verplichtingen die

voor hem uit deze overeenkomst voortvloeien, naar behoren te vervullen. De

overeenkomst met de Landsadvocaat kan verder door ieder van de partijen met

inachtneming van een opzegtermijn van twaalf maanden worden beëindigd. Voor

het overige gelden ten aanzien van deze overeenkomst de algemene wettelijke

bepalingen rondom wijziging en ontbinding van overeenkomsten uit het Burgerlijk

Wetboek.

 

7.

Is er sprake van automatische verlenging van de overeenkomst tussen de Staat

en Pels Rijcken? Speelt de datum van 1 januari 2022 daarbij een rol en moet de

overeenkomst indien die zou worden opgezegd voor deze datum zijn opgezegd?

 

Antwoord vraag 7.

Nee.

 

8.

Zoals bekend, heeft zich gedurende een periode van vele jaren (decennia) een

ongekend ernstige fraude voorgedaan bij Pels Rijcken door o.a. de

bestuursvoorzitter waarbij meer dan 10 miljoen euro is weggesluisd en waarbij

ook landelijke en/of provinciale overheden zijn benadeeld. Bent u bekend met het

artikel “Fraude bij Pels Rijcken, de onderste steen moet boven” van Prof. Dr. M.

Pheijffer en Mr. J.G. Princen in het Nederlands Juristenblad van 28 mei 2021 Afl.

21 p. 1714 e.v. waarin onder andere wordt geconcludeerd dat de interne controle

bij Pels Rijcken in ernstige mate tekort is geschoten?

 

Antwoord vraag 8.

Ja.

 

9.

Deelt u het standpunt dat na alles wat er voorgevallen is bij Pels Rijcken met de

fraude door de voorzitter van het bestuur nu van de Staat niet kan worden

verlangd nog langer de overeenkomst met Pels Rijcken als landsadvocaat te

continueren? Zo nee, waarom niet?

 

Antwoord vraag 9.

Nee. De Staat heeft een contractuele verhouding met een advocaat die optreedt

als Landsadvocaat. Er is evenwel geen overeenkomst met het kantoor Pels

Rijcken. Het is in het belang van de Staat om verzekerd te zijn van een continue

beschikbare en kwalitatief hoogwaardige juridische bijstand. Om die reden zal het

kabinet een commissie van deskundigen instellen om advies uit te brengen over

zowel de mogelijke positionering en vormgeving als de inhoudelijke reikwijdte van

de advocatuurlijke dienstverlening aan de Rijksoverheid. De Tweede Kamer is

daarover bij brief van 19 november 2021 geïnformeerd.3

Ik acht het niet

verstandig om in afwachting van het advies van de commissie onomkeerbare

stappen te nemen waarmee de opties op de langere termijn zouden kunnen

worden beperkt, of die onnodige risico´s met zich mee brengen voor de

continuïteit van de juridische bijstand aan de Staat.

 

10.

Bent u van mening dat Pels Rijcken nu niet langer effectief en geloofwaardig kan

optreden voor de Staat in bijvoorbeeld BIBOB-procedures en belasting- en

toeslagenzaken?

 

Antwoord vraag 10.

Nee. Zoals ik aan de Tweede Kamer heb gemeld,4 blijkt uit de onderzoeken van

de deken van de Haagse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht

(BFT) dat het om een exclusief notariële fraude van één persoon gaat. Er zijn

geen aanwijzingen dat er sprake was van betrokkenheid bij de fraude van de

andere notarissen of van advocaten van het kantoor van de Landsadvocaat.

Ik heb de Tweede Kamer bij brief van 19 oktober 2021 aangegeven dat de

omvang van de notariële fraude tot een zeer serieuze aanpak door het kantoor

van de Landsadvocaat noopt om herhaling hiervan te voorkomen en de

dienstverlening voor de Staat veilig te stellen. De Staat acht het van het grootste

belang dat de juridische bijstand is ondergebracht bij een kantoor dat integer en

transparant handelt. Het kantoor van de Landsadvocaat heeft na advies van

Deloitte en met bijstand van Price Waterhouse Coopers een uitgebreid pakket aan

verbetermaatregelen in gang gezet.

 

11.

Bent u van mening dat advocaten, maar in speciale mate de landsadvocaat aan

de allerhoogste eisen qua integriteit en toezicht moeten voldoen en dat dit

duidelijk niet het geval is geweest bij Pels Rijcken?

 

Antwoord vraag 11.

Ja. De fraude heeft vragen opgeworpen over de interne beheersmaatregelen rond

de notariële kwaliteitsrekeningen, de controle op de juiste toepassing van de

beheersmaatregelen, de governance, de gezamenlijke praktijkuitoefening van

advocaten en notarissen en de sociale veiligheid en aanspreekbaarheid. Dit alles

heeft mij aanleiding gegeven tot bezinning op de positie van de Staat als cliënt

ten opzichte van het kantoor van de Landsadvocaat, op de korte en middellange,

maar ook op de lange termijn. Ik verwijs u daartoe naar mijn brief aan de Tweede

Kamer van 19 november 2021.5

 

12.

3 Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 925 VI, nummer 34.

4 Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 925 VI, nummer 34 en 35 570 V, nummer

119.

5 Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 925 VI, nummer 34.

 

Deelt u beiden het standpunt van de Fractie-Otten dat van de Staat, in de

gegeven omstandigheden in redelijkheid niet meer kan worden gevergd de

overeenkomst met Pels Rijcken te continueren? Zo nee, waarom niet?

 

Antwoord vraag 12.

De wijze waarop de rechtsbijstand in de toekomst wordt vormgegeven zal het

kabinet mede bepalen aan de hand van het daarover uit te brengen advies wat ik

noemde in de antwoorden op vraag 9 en vraag 11. Ik vind het onwenselijk daarop

vooruit te lopen. Gegeven hetgeen over de exclusief notariële fraude bekend is en

de voortvarendheid waarmee het kantoor verbetermaatregelen op vele terreinen

heeft getroffen of in gang heeft gezet, bestaat – in het licht van het belang van

een continue beschikbare en kwalitatief hoogwaardige juridische bijstand – geen

aanleiding op dit moment geen gebruik te maken van de advocatuurlijke diensten

van de Landsadvocaat.

 

13.

Tijdens het debat over het belastingplan in de Eerste Kamer op 14 december

20216 antwoordde de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst op de

vraag van de Fractie-Otten waarom het contract met Pels Rijcken niet beëindigd is

of gaat worden, dat dit niet zou kunnen vanwege “contractbreuk”. Op welke

specifieke contractuele bepalingen van de overeenkomst tussen de Staat en Pels

Rijcken baseert de staatssecretaris deze uitspraak?

 

Antwoord vraag 13.

De staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst doelde hiermee op het feit

dat beëindiging van de overeenkomst een zeer vergaande maatregel is die de

Staat alsook (het kantoor van) de Landsadvocaat diep raakt. Een dergelijk stap

brengt risico’s met zich mee voor een groot aantal zaken.

Zoals ik de Tweede Kamer bij brief van 19 november 2021 heb gemeld, zal het

kabinet een commissie van deskundigen instellen om advies uit te brengen over

de mogelijke positionering en vormgeving als de inhoudelijke reikwijdte van de

advocatuurlijke dienstverlening aan de Rijksoverheid. Ik acht het niet verstandig

om in afwachting van het advies van de commissie onomkeerbare stappen te

nemen waarmee de opties op de langere termijn zouden kunnen worden beperkt,

of die onnodige risico´s met zich mee brengen voor de continuïteit van de

juridische bijstand aan de Staat.

 

14.

Waarom gebruikt de Staat niet het opschortingsrecht van Art. 6:262 BW (Exceptio

non adimpleti contractus) in de wederkerige overeenkomst met Pels Rijcken om

de overeenkomst met Pels Rijcken tot nader orde op te schorten na al hetgeen bij

Pels Rijcken voorgevallen is, aangezien dit alleszins gerechtvaardigd lijkt en van

de Staat niet in redelijkheid kan worden gevergd de overeenkomst met Pels

Rijcken te continueren?

 

Antwoord vraag 14.

Gegeven hetgeen over de exclusief notariële fraude bekend is en de

voortvarendheid waarmee het kantoor verbetermaatregelen op vele terreinen

heeft getroffen of in gang heeft gezet, bestaat – in het licht van het belang van

een continue beschikbare kwalitatief hoogwaardige juridische bijstand – geen

aanleiding op dit moment geen gebruik te maken van de advocatuurlijke diensten

6 Zie: https://www.eerstekamer.nl/verslag/20211214/verslag

van de Landsadvocaat. Het opschorten van de overeenkomst (of anderszins

daaraan geen invulling meer geven) zou betekenen dat de Staat voor de

behandeling van de vele lopende zaken waarin de Staat – veelal als gedaagde –

betrokken is de diensten van andere advocaten zou moeten inhuren. Dat kent

voor de Staat onaanvaardbare risico’s op het gebied van de benodigde kwaliteit

(o.a. door gebrek aan specifieke kennis en ervaring op het terrein van de

juridische positie van de Staat), continuïteit en kosten.

 

15.

Bent u van mening dat er, na alles wat er voorgevallen is bij Pels Rijcken, nu een

aanbestedingsproces uitgeschreven dient te worden voor een nieuwe

landsadvocaat (waarbij Pels Rijcken wordt uitgesloten van deelname)? Zo nee,

waarom niet?

 

Antwoord vraag 15.

In het commissiedebat juridische beroepen in de Tweede Kamer op 4 november

2021 heb ik gemeld over te gaan tot het instellen van een commissie van

deskundigen. In de kamerbrief van 19 november 2021 heb ik de opdracht aan de

commissie van deskundigen meegedeeld aan de Tweede Kamer. De commissie

van deskundigen krijgt de opdracht onafhankelijk onderzoek te doen naar de

wijze waarop de rijksoverheid moet worden geadviseerd en bijgestaan in kwesties

die onafhankelijke juridische bijstand vergen. De opdracht strekt zich uit tot zowel

de mogelijke positionering en vormgeving als de inhoudelijke reikwijdte van een

dergelijke dienstverlening. Op de uitkomsten van het onderzoek van deze

commissie van deskundigen wil ik niet vooruitlopen.

 

16.

Wilt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden (en daarbij niet verwijzen naar

antwoorden op andere vragen) binnen 14 dagen na ontvangst?

 

Antwoord vraag 16.

De vragen zijn één voor één zo snel als mogelijk beantwoord.