Stikstof Dossier // Uitnodigingsbrief van Remkes gesprek welke gaat over de voorgenomen stikstofmaatregelen.

28-07-2022 09:13

Onderwerp: Uitnodiging gesprek stikstofdossier

26 juli 2022

Geachte PM naam,

 

Graag nodig ik u hierbij uit voor een gesprek tussen uw sector en het kabinet. Dit gesprek gaat over de

voorgenomen stikstofmaatregelen.

 

Insteek van het gesprek

De dynamiek rond de voorgenomen stikstofmaatregelen is de afgelopen periode geëscaleerd. Dat betekent dat

er zaken zijn misgegaan. Daarom wil ik tijdens dit gesprek niet alleen spreken over de voorgenomen plannen,

maar wil ik ook met u verkennen hoe het vertrouwen in de toekomst en in elkaar hersteld kan worden. Ik stel

een open gesprek voor, waarin er geen taboes zijn.

 

Het kabinet heeft mij gevraagd om deze gesprekken te leiden. Ik doe dit vanuit een strikt onafhankelijke rol.

Dat betekent dat ik over het proces en de inhoud geen verantwoording afleg aan het kabinet. Ik word in mijn

rol niet ondersteund door een ministerie. Ook betekent het dat het een gesprek tussen u en het kabinet is.

Namens het kabinet zullen steeds één of meerdere ministers deelnemen. Ik treed als gespreksleider op.

 

Ik heb niet de illusie dat met enkele gesprekken de kou uit de lucht is en mensen het eens zijn over het pad

voorwaarts. Daarvoor lijken de visies en belangen op dit moment te ver uit elkaar te liggen. Ik hoop wel dat het

lukt om weer iets van onderling vertrouwen op te bouwen en een basis te vinden om duurzaam met elkaar in

dialoog te gaan, vanuit wederzijds respect en de gedeelde wil om oplossingen te vinden voor de problemen en

uitdagingen waar dit land voor staat. Eind augustus hoop ik mijn reflecties te kunnen delen.

 

Agenda voor het gesprek

Tijdens het gesprek wil ik met u in ieder geval de volgende drie onderwerpen bespreken:

1. Het verloop van het stikstofdossier en de communicatie door betrokkenen tot nu toe.

2. De voornemens van het kabinet zoals verwoord in de recente kabinetsbrieven (zie ook de volgende alinea).

3. De behoeften en verwachtingen over het verdere verloop van dit dossier.

Uiteraard kunnen ook andere onderwerpen door u worden ingebracht.

 

Kabinetsbrieven

Ik zal u tijdens het gesprek vragen naar uw visie op de brieven die het kabinet kortgeleden naar de Tweede

Kamer stuurde:

- Kamerbrief bij aanbieding startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied

- Kamerbrief over perspectief voor agrarische ondernemers

- Kamerbrief over stand van zaken terugdringing stikstofuitstoot en samenwerking medeoverheden 2022-

2023

 

Proces in de komende weken

Ik ben voornemens om de volgende stappen te zetten:

• De komende weken plan ik verschillende gesprekken tussen sectoren/betrokkenen en bewindspersonen.

Deze gesprekken zijn met vertegenwoordigers uit de agrarische sector, vertegenwoordigers van andere

ketenpartijen, vertegenwoordigers van natuur- en milieuorganisaties, vertegenwoordigers van het brede

bedrijfsleven en vertegenwoordigers van overheden. Ook ben ik voornemens met een aantal individuele

agrariërs in gesprek te gaan.

• Voorafgaand aan dit gesprek ben ik gaarne bereid ter voorbereiding informeel en individueel contact te

hebben, indien hier behoefte aan is. Neem hiervoor contact op met het secretariaat.

• Indien opportuun, plan ik vervolggesprekken. Dit zal mede afhangen van de uitkomsten van de eerste

gesprekken.

• Eind augustus hoop ik mijn reflecties te kunnen delen.

 

Eén dezer dagen neemt mijn secretariaat contact met u op om datum, tijd en locatie van het gesprek af te

spreken. Ik kijk ernaar uit u te ontmoeten. Ik ben te bereiken via contact@secretariaatjohanremkes.nl.

 

Met vriendelijke groet,

Johan Remkes

 

Bron : OmgevingsWeb.NL

https://www.omgevingsweb.nl/wp-content/uploads/po-assets/744343.pdf