Telecommunicatiewet en privacy

30-06-2020 08:16

De privacy van de Nederlandse burgers wordt in hoge mate beschermd. In het huidige digitale tijdperk staat privacy onder druk. Burgers plaatsen op de diverse socialmediawebsites privacygevoelige informatie en die is zeer gemakkelijk te misbruiken. Daarnaast kunnen bedrijven digitaal enorm veel te weten komen over bezoekers van hun website of via allerlei online marketingmogelijkheden. Daarom is er de telecommunicatiewet.

 

WAT STAAT ER IN DE TELECOMMUNICATIEWET?

De telecommunicatiewet regelt diverse zaken, waaronder het waarborgen van privacy. Aanbieders van telecommunicatiediensten hebben een zorgplicht en moeten zorgen voor passende maatregelen om de veiligheid van gebruikers van de door hen aangeboden netwerken te beschermen. Verder is de telecommunicatiewet vooral relevant voor ondernemers in alle branches en die aan (telefonische) marketing doen of een webshop hebben of informatie via hun website aanbieden. Consumenten worden door de telecommunicatiewet beschermd.

 

E-MAILMARKETING

Een belangrijke vorm van marketing is e-mailmarketing. Hoe handig ook, het levert ook veel irritatie op van ontvangers die geen zin hebben in ongewenste reclameboodschappen of spam in hun postvak. De telecommunicatiewet stelt heel duidelijk dat commercieel verzonden e-mails alleen naar de ontvanger mogen worden verzonden als hier uitdrukkelijk toestemming voor gegeven is. De verzender van de e-mail moet dit ook kunnen bewijzen. Gewone e-mail voor contacten tussen relaties en klanten zijn wel toegestaan. Ook het massaal verzenden van spam kan tot boetes leiden voor diegene die spam verzendt of op andere wijze bij betrokken is.

 

TELEMARKETING

Toestemming vooraf is niet vereist bij telemarketing, dus mensen opbellen voor commerciële doelstellingen mag. Het Bel-me-niet-register is onderdeel van de de telecommunicatiewet. Dit houdt in dat iedereen het recht heeft om zijn of haar telefoonnummer hierin te laten opnemen. Mensen en bedrijven die in het Bel-me-niet-register staan, mogen niet telefonisch benaderd worden. Bedrijven die bellen moeten volgens de telecommunicatiewet in ieder gesprek wijzen op de mogelijkheid van het Bel-me-niet-register. Enkel wanneer iemand uit het register wel toestemming heeft gegeven, mag er wordt gebeld. Dit is dan op aangeven van diegene die wordt gebeld.

 

COOKIES

Alle gebruikers van internet krijgen automatisch te maken met cookies. Daarbij maakt het niet uit of er websites via de pc of laptop worden bezocht of als een website met een sim only abonnement op een smartphone wordt benaderd. Cookies zijn kleine bestandjes waaruit eigenaren van websites veel privacygevoelige informatie kunnen halen. Er kan hiermee zelfs een volledig profiel opgezet worden van een bezoeker. Het plaatsen en uitlezen van cookies op apparatuur van een bezoeker mag alleen als hier toestemming voor is gegeven. Dit zijn de inmiddels beruchte cookiemeldingen die op vrijwel iedere website aanwezig zijn. Wanneer de bezoeker akkoord geeft, dan worden er cookies geplaatst op het apparaat waarmee de website wordt bezocht.

 

Bron : MR-ONLINE.NL

https://www.mr-online.nl/telecommunicatiewet-en-privacy/